Det upplevda, det faktiska & det önskade…

Inte glad när intervallfarten är lika snabb som på förra årets distans!

Just nu stämmer det upplevda ganska väl ihop med det faktiska. Dessa två är tyvärr långt bort från det önskade.

Idag relaterar jag till löpning. Jag känner mig (tung) och väldigt långsam när jag springer just nu. Det är också så att jag är långsam, det är alltså inte ”bara” så att det känns som det går sakta, det gör verkligen det också.

Och att vara långsam är förstås icke det önskade för mig (eller för någon löpare för den delen). Åhh…jag vill bli snabb och inte vara det motsatta!

Just i skrivande stund tänker jag att kanske är löpningen på väg att gå upp i topp på min ”sämsta-gren”. Kan man ha två ”sämsta-grenar” i triathlon? Dålig prognos på framgång framöver i så fall. 🙂

Det jag vet är att farten inte kommer komma av sig själv. Den måste tränas fram och (inte helt otippat) i kombination med en hel del smärta. Jag har för avsikt att fokusera extra mycket på fart och kraft framöver och mindre på distanspass i komfortzonen.

Därför har jag och min löp-hare (Leif som kan göra milen på typ 33 min) sprungit 15 st 200:ingar på Tingvalla i eftermiddag. Vi får se om det ger någon effekt till Jönköping och framförallt till Tjörn som nu har blivit mitt lilla motivationsfokus för sommarträningen.

10339956_10152026115712062_1467684590082736017_nOch…om några dagar reser vi på semester till Hvar igen! Där är det varmt så här års. Härligt! Men det är svårt att löpträna i den typen av värme. När jag är där brukar jag gå upp tidigt om morgonen (07.00) och springa innan den svala nattluften helt och hållet blivit bortknuffad av morgonsolens varma strålar.  Då passar det bättre med lite kortare pass och mer intensitet eftersom solstrålar är snabba att värma allt de träffar.

 

DCIM100GOPRO

 

Ingenting, verkligen ingenting, går däremot upp emot att få vakna i ett soligt högsommar-Sverige och ta ett morgondopp i spegelblank mörk skogssjö. ❤

Lämna en kommentar